Mer tid för glass efter Ringups hjälp

På Triumfglass vill de anställda fokusera på det de är bra på – att tillverka glass. Att rodda med företagets telefoni- och IT-lösningar är långt ifrån kärnverksamheten, det uppdraget gick istället till Ringup.

– Tillsammans hittade vi en lösning som fungerar smidigt, säger Matilda Alenius som är PR-ansvarig på Triumfglass.

Triumfglass är en tungviktare när det gäller svenskars somrigaste sysselsättning: glass. I dagsläget har företaget 20 procent av den svenska glassmarknaden och nyss kunde företaget välkomna sin 100:e medarbetare.

– Svenskar älskar glass och vårt utbud blir allt mer populärt för varje år. 2018 var det all time high för vår försäljning, säger Matilda Alenius.

Anrik glasstillverkare

Triumfglass är ett svenskägt familjeföretag som nu drivs att tredje generationen Müntzing. Det grundades år 1946 i stadsdelen Majorna i Göteborg av Arne Müntzing och på den tiden tillverkades 600 liter glass om dagen. Glassen såldes från vagnar runtom i Göteborg och en strut med glass kostade 10 öre.

Sedan dess har det hänt mycket. I dag tillverkas över 17 miljoner liter glass per år. Företaget har satsat på ett brett sortiment och genom samarbeten med kända varumärken säljer Triumfglass bland annat Snickers- och Geishaglass.

– Jag tycker det är otroligt roligt att vi och Triumfglass hittat ett samarbete när det gäller telefoni och IT. Jag är uppvuxen med deras glass och det värmer mitt hjärta lite extra att ha dem som kund, säger Martin Koc som är säljare på Ringup.

Telefonilösning viktig

För ett stort företag som utvecklas är det viktigt att ha bra IT- och kommunikationslösningar. För två år sedan gjorde Ringup en behovsanalys hos Triumfglass när det gällde telefoni och IT. Slutsatsen var att det fanns flera områden med förbättringspotential.

Ett av dem var telefonväxeln. Det gamla avtalet sades upp och operatörsoberoende Ringup Me installerades.

– Tack vare den nya växellösningen är vi mer tillgängliga, det gäller både utåt mot våra kunder och internt. Om någon är upptagen får man meddelande om vad personen gör och det går smidigt att bli kopplad till rätt avdelning, säger Matilda Alenius på Triumfglass.

”Lägre kostnad”

En annan sak som förändrades var de anställdas telefonabonnemang. Ringup hittade ett bättre avtal som gav betydligt mer surf och det till ett lägre pris. Samtidigt fick de anställda Office365, vilket innebär en modern helhetslösning avseende vardaglig kommunikation som mejl, kalender och dokument.

– Ringup skötte driftsättning, uppsägning av avtal, utskick av nya sim-kort och allt det som gällde våra nya telefoni- och IT-lösningar. Det var skönt att vi kunde fokusera på vår kärnverksamhet medan de skötte det tekniska, säger Matilda Alenius.

Hon uppfattar Ringup som serviceinriktade som verkligen har nytta av sitt operatörsoberoende.

– Vi har fått bra lösningar till en lägre kostnad, säger hon.

Fakta:

Vad hjälpte Ringup till med?

  • Ett stort antal telefonabbonemang fick en ny operatör vilket innebar betydligt mer surf till en lägre kostnad.
  • De olika typerna av abonnemang renodlades och onödig administration kunde tas bort.
  • Den gamla telefonväxeln ersattes med Ringup Me som är molnbaserad och operatörsoberoende.
  • Ett stort antal Office365-licenser tecknades och den gamla mailserverlösningen kunde pensioneras.
  • Allt arbete med att teckna nya avtal, migrera till Office365, löpande support, utbildning i den nya växeln och driftsättning sköttes av Ringup.
  • Ett antal användare började ringa med softphone via datorn för att enklare kunna hantera inkommande samtal på växeln. Med softphone säkerställs även driften för telefonin ifall att mobilnätet slutar fungera. 
« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår